Yin Yoga

Yin Yoga

Bij Yin Yoga gaat het erom dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. In tegenstelling tot de meeste sporten en bijvoorbeeld vinyasa yoga waar je juist je spieren aan- en ontspant. De houdingen die je aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los wat het lichaam een diepe stretch geeft. Hierdoor is Yin yoga een goede aanvulling op actieve sporten als hardlopen, fietsen, zwemmen of fitness en als je een zittend beroep hebt.

proefles

Hoe ziet een Yin Yoga les eruit?

Bij Yin Yoga worden de posities langer aangehouden (tussen de 2 en 7 minuten) en zo is er tijd om naar binnen te keren zodat je ruimte maakt in je hoofd en lichaam. Binnen de vorm en de techniek van de houdingen wordt de houding aangepast aan ieders specifieke lichaam. Hierdoor zijn de lessen voor iedereen geschikt, jong en oud, lenig of niet en ook als je fysieke klachten hebt.

Woensdag en donderdag: Relax-Yin

Sluit je dag ontspannen af. In deze les alleen Yin houdingen die langer aangehouden worden (2 tot 7 minuten) waarin we de diepe ontspanning opzoeken. Doordat de houdingen langer aangehouden worden leer je je lichaam om naast de spieren en gewrichten, zelfs de dieper gelegen weefsels in het lichaam te ontspannen en te herstellen. Voor meer flexibiliteit in je lichaam en een fijne (nacht)rust.

Maandag: Yin en Alignment

Yin en Alignment is een combinatie les van principes uit de Critical Alignment yoga en Yin Yoga.

Wil je je houding verbeteren of heb je het gevoel dat je schouders naar voren staan? Of last van nek- en rugpijn? Of van stress? Probeer dan deze les eens.

We gebruiken in deze les de BackMitra. Dit is een effectief hulpmiddel bij het verbeteren van je lichaamshouding en het sterker maken van je rug. Het helpt bij het loslaten van spanning, stijfheid en opgestapelde vermoeidheid. Hierdoor verbetert je lichaamshouding en krijgt je ademhaling meer ruimte.

Met Yin Yoga wordt het fascia (bindweefsel) langzaam gerekt en gehydrateerd waardoor gewrichten soepel blijven en dieper gelegen spanning kan worden losgelaten.

Vrijdag: Yin (met een vleugje Yang)

Tijdens deze les ligt het accent op de verstillende houdingen van Yin yoga die langer aangehouden worden (2 tot 7 minuten) maar wordt er af en toe afgewisseld met korte, meer actieve, spierversterkende houdingen (Yang).

De actievere houdingen zijn gericht op de spieren en zorgen voor een krachtig vitaal lichaam. De Yin houdingen richten zich op het fascia (bindweefsel) en zorgen voor soepele gewrichten, rekken dieper gelegen spieren en brengen je in contact met de stilte in jezelf. Zo ontstaat er een gezonde balans tussen lichaam en geest.

lesrooster
yin yoga