3 minuten ademruimte

3 minuten ademruimte

3 minuten ademruimte

Dé mindfulness oefening is de 3 minuten ademruimte. Het is zelfs de belangrijkste oefening binnen de mindfulness en daarbij ook nog eens heel eenvoudig. Want in de meeste gevallen heb je geen tijd om je ogen dicht te doen en 30 minuten stil te gaan zitten.

Waarom zou je de 3 minuten ademruimte moeten doen?

De 3 minuten ademruimte helpt om in 3 minuten in te checken bij jezelf en brengt je daarmee terug naar het huidige moment. Dat kan heel prettig zijn op momenten waarop je onrust voelt of bijvoorbeeld stress ervaart. Je zal na 3 minuten merken dat je kalmer bent en het weer helder ziet. Dus: als je eens een keer meegesleept wordt door van alles en nog wat: probeer het eens!

Hoe werkt de oefening?

De 1e minuut:
Je kunt je ogen dichtdoen, maar ook open houden en de oefening bijvoorbeeld achter je bureau doen. Merk dan op hoe je je voelt. Welke gedachten er door je heen gaan en wat je voelt in je lichaam. Je hoeft helemaal geen aandacht te besteden aan waarom dat zo is, maar je er alleen bewust van te worden.

De 2e minuut:
Verplaats je aandacht naar je ademhaling. Concentreer je op waar je de ademhaling voelt. Probeer je ademhaling te volgen. Als je afdwaalt (en dat zal vast gebeuren), breng je de aandacht weer terug naar je ademhaling.

De 3e minuut:
In de 3e minuut breid je de aandacht uit van de ademhaling naar je hele lichaam. Naar je houding, je lichaam, gezichtsuitdrukking etc. Als je ergens spanning tegenkomt breng je de aandacht daar en probeer je bij iedere inademing er naar toe te ademen. Bij de uitademing adem je er weer vandaan

We hopen dat je er wat aan hebt!

Wil je meer van dit?

In het nieuwe jaar starten we met 2 nieuwe mindfulness trainingen. Lijkt dit je ook wat en/of wil je meer informatie: lees dan hier verder.

Geen reactie's

Geef een reactie