Yoga en hardlopen – Een goede combinatie

yoga hardlopen

Yoga en hardlopen – Een goede combinatie

Yoga en hardlopen vaak worden ze als grote tegenpolen gezien. Veel hardlopers – vooral mannen – moeten niets van yoga hebben. Toch kan yoga naast hardlopen een goede aanvulling zijn.

Yoga en hardlopen: Een goede combinatie

Het is allang geen geheim meer dat alleen maar hardlopen eigenlijk niet zo verstandig is. Een keer in de week een aanvullende sport beoefenen (crosstraining) geeft het lichaam niet alleen de nodige rust van de constante dreunen, het versterkt ook spieren die je tijdens het hardlopen niet gebruikt.

Fietsen en zwemmen zijn onder hardlopers al jaren populaire crosstraining opties, recent is daar ook yoga bijgekomen. Wij snappen wel waarom 😉 De spieren van een hardloper worden na een lange periode van wedstrijden en kracht- en explosiviteittrainingen korter. Yoga is een prima manier om deze korte spieren weer op te rekken en daarmee te verlengen. Met name bij Yin Yoga staat het oprekken van het bindweefsel centraal, bij andere yoga soorten gebeurt dit in mindere mate. Hierdoor ga je makkelijker en sneller lopen. Daarnaast is yoga een prima manier om aan je kracht te werken. Tijdens de houdingen (asana’s) die je bij yoga aanneemt komen o.a. heupen, romp, bilspieren en hamstrings aan bod.

Minder blessures

In tegenstelling tot werken met vaste (fitness) apparaten maakt yoga hierbij vooral gebruik van je spieren en pezen om je gewrichten te stabiliseren. Dus met regelmatig wat speciale yogaoefeningen doen breng je niet alleen je spieren op lengte maar verhoog je ook de beweeglijkheid van de gewrichten. Dit kan er voor zorgen dat je minder blessuregevoelig wordt.

yoga hardlopen Bij een groeiend aantal topsporters behoort yoga standaard tot de warming-up en ook het Nederlands elftal is inmiddels een trouwe beoefenaar. Tijdens de warming-up zie je de mannen  verschillende yogahoudingen doen. En voor het begin van de wedstrijd schudden ze de spanning van zich af met een Zonnegroet. Deze zonnegroet is een hele goede warming-up oefening voor hardlopers omdat het een serie dynamische rekoefeningen is waarbij je je hele lichaam gebruikt.

Tot slot

Yoga is meer dan rekken en strekken. De oefeningen zorgen voor een fysieke en mentale fitheid. Bij yoga train je ook je balans, mobiliteit, ademhaling, focus en leer je over het algemeen veel beter omgaan met je lichaam.

Als je nog niet bekend bent met yoga en meer wilt weten over de zonnegroet of specifieke yogahoudingen voor hardlopers, is het aan te raden een keer een les bij te wonen.

Geen reactie's

Geef een reactie